Over NN

  • Wie is NN?

    NN Insurance Belgium (NN) is een solide verzekeraar die deel uitmaakt van een sterke internationale groep: NN Group. We tellen 1,4 miljoen klanten in België. De wortels van NN gaan terug tot De Vaderlandsche, en recenter ING. Sinds kort maakt dus ook Delta Lloyd Life deel uit van NN.

    Lees meer

     

  • Is NN een financieel gezond bedrijf? Is de solvabiliteitsratio van NN gestegen na de fusie?

    Met een Solvency 2-ratio van 199% (cijfer vierde kwartaal 2017) is NN tweemaal beter gekapitaliseerd dan wat de toezichthouder voorschrijft. NN behoort daarmee tot de meest kredietwaardige van de Europese verzekeraars. De verwachte daling door de overname van Delta Lloyd is al in dit cijfer meegenomen. Dit toont aan dat de aankoop van Delta Lloyd vlot kon worden opgevangen door de balans van NN. Door samenwerkingsvoordelen verwachten we om verder uit te groeien tot een sterke en stabiele speler op de verzekeringsmarkt.

  • Waarom neemt NN Delta Lloyd Life over? Wat zijn de voordelen?

    De directie van NN Group zag in Delta Lloyd Life een complementaire partner, waarna ze in 2016 een openbaar bod uitbracht op de aandelen van Delta Lloyd Life. De meerderheid van de aandeelhouders ging hierop in, waarna een fusieproces op gang werd gebracht, dat sinds 30 maart 2018 helemaal is afgerond.

    Al wie klant was bij Delta Lloyd Life is voortaan dus klant bij NN, een heel stabiele verzekeraar . Als gecombineerd bedrijf zijn we de nummer vier in België voor levensverzekeringen. De combinatie van NN en Delta Lloyd Life creëert een sterke en goed gediversifieerde speler op het gebied van pensioen, leven en schadeverzekeringen.

    Door de fusie worden we een slagvaardiger en efficiënter bedrijf waarmee we beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische veranderingen. Door onze expertise en schaalgrootte kunnen we producten en dienstverlening verder verbeteren. Het doel daarvan is om u nog meer klantgerichte en innovatieve producten aan te bieden.

Gevolgen van de fusie

  • Verandert er iets aan mijn beleggingsfondsen?

    Delta Lloyd Life en NN (via ING) werken vandaag met aparte beleggingsfondsen voor hun producten. Het is op korte termijn niet de bedoeling om fondsen van Delta Lloyd Life te gaan koppelen aan producten van ING of omgekeerd.

    Wat wel verandert, is de naam van de fondsen van Delta Lloyd Life. Voorbeeld: 'Delta Lloyd Life Ethna Aktiv Fund' gaat voortaan door het leven als 'NN Ethna Aktiv Fund'. De fondsen van NN die gekoppeld zijn aan producten van ING, veranderen niet van naam. Voorbeeld: ING Future Life 2035.

  • Ik heb bij Delta Lloyd Life én NN een gelijkaardig spaar- of beleggingsproduct, bijvoorbeeld een pensioenspaarplan. Worden deze nu automatisch samengevoegd?

    Nee, producten die vandaag afzonderlijk bestaan, blijven aparte producten. Mochten zich in de toekomst wijzigingen voordoen, dan stellen we u altijd ruim op voorhand hiervan op de hoogte.

  • Ik wil geen klant worden bij NN. Kan ik mijn polis afkopen?

    Het recht of afkoop is een persoonlijk recht van de verzekeringsnemer. Dit recht kan altijd worden uitgeoefend, behalve als er een aanvaardende begunstigde is of bij een overdracht van alle rechten / inpandgeving.

    Opgepast! Aan een afkoop zijn bijna altijd kosten verbonden.

    • Op niet-fiscale contracten betaalt u roerende voorheffing tijdens de eerste 8 jaar.
    • Bij fiscaal langetermijnsparen wordt u getaxeerd bij een opname voor uw 60 jaar.
    • Op alle producten zijn er afkoopkosten tijdens de laatste 5 jaar van het contract.
    • U verliest voor oude contracten uw hoge interestvoeten.
    • Enkel bij fiscaal pensioensparen is - onder welbepaalde voorwaarden - een transfer mogelijk zonder taxatie.
  • Verlies ik het gegarandeerd rendement op mijn verzekeringen?

    Nee, de huidige voorwaarden van elke contract blijven geldig.

  • Ik wacht op een uitbetaling of afhandeling van een (schade)dossier. Moet ik door de fusie vrezen voor vertraging?

    Nee, onze diensten blijven volledig operationeel en doen hun uiterste best om uw dossier af te werken binnen de beloofde timing.

  • Blijven alle bankrekeningnummers behouden en lopen mijn betalingen gewoon door?

    Ja, onze bankrekeningnummers blijven ongewijzigd en alle automatische betalingen blijven gewoon doorlopen.

  • Ik was al klant bij NN. Kan ik voortaan ook terecht bij een onafhankelijke makelaar?

    Bent u bij NN verzekerd via ING of Deutsche Bank, dan verandert er in de praktijk niets voor u. Uw contract(en) en algemene voorwaarden blijven onveranderd. Ook de contactgegevens van onze klantendienst blijven identiek: telecel-life@nn.be en 02 407 70 00. Voor een nieuwe verzekering kunt u nog altijd terecht op de website of in een kantoor van ING of Deutsche Bank.

    Op de website van NN (www.nn.be) vindt u producten die vroeger onder de merknaam Delta Lloyd Life werden verkocht en vandaag als NN-product. U vindt op www.nn.be ook de adressen van onafhankelijke makelaars in uw buurt.

  • Kan ik als Delta Lloyd Life-klant nog terecht bij mijn huidige makelaar?

    Alle contactpersonen blijven dezelfde. Hebt u vragen, stel ze dan aan uw vertrouwde tussenpersoon.

  • Is mijn offerte nog geldig?

    Het is geen probleem dat het logo van Delta Lloyd Life op uw offerte staat. Uw offerte is ook geldig voor NN, tot de datum die in de offerte staat.

  • Gaat NN mij een nieuw contract (Algemene Voorwaarden) sturen, of kan ik dat ergens downloaden?

    Nee, alle huidige contracten blijven geldig, ook al staat er niet het logo van NN op. U kunt geen nieuwe versie downloaden.

  • Heeft deze fusie concrete gevolgen voor mijn polis?

    Nee, uw producten, tarieven en algemene voorwaarden veranderen niet. Op nieuwe documenten zult u het logo van NN zien verschijnen. Documenten die u vandaag thuis hebt liggen en waarop het logo van Delta Lloyd Life staat, blijven perfect geldig.

  • Waarom heb ik een brief gekregen? Ik ben geen klant bij Delta Lloyd Life of NN (meer).

    Contract recent opgezegd?
    Heeft u heel recent uw contract(en) bij Delta Lloyd Life of NN opgezegd, dan zou het kunnen dat onze administratie u toch nog als klant beschouwt. In dat geval mag u onze brief uiteraard negeren.

    Verzekerd via een voorloper van Delta Lloyd Life?
    Heeft u een brief met bovenaan het logo van Delta Lloyd ontvangen? Delta LLoyd Life heeft in het verleden zelf een aantal verzekeraars overgenomen. U bent klant bij ons als u over een contract beschikt (of begunstigde bent) van:
    AG Suisse - CGU Life - Cofitex Verzekeringen
    Condor - De Nationale Verzekering - GAN
    Norwich Union - Ohra Leven - Swiss Life Belgium
    ZA Verzekeringen - Zelia

    Heeft u een brief met bovenaan het logo van NN ontvangen?
    Dan hebt u wellicht een contract afgesloten via ING of Deutsche Bank, Bank Nagelmackers of Aquilae. Of bent u als begunstigde aangeduid in een contract bij een van deze distributeurs.

  • Wanneer ben ik een aanvaardende begunstigde en welke rechten geeft mij dat?

    Als begunstigde van een levensverzekering hebt u aan het einde van een contract recht op de uitkering van een kapitaal als aan de voorwaarden van het contract is voldaan.
    U kunt een begunstiging aanvaarden via een bijvoegsel bij het verzekeringscontract, ondertekend door de verzekeringnemer die u als begunstigde heeft aangeduid, uzelf en de verzekeraar.

    De verzekeringnemer mag nadien de begunstiging niet meer ongedaan maken zonder uw toestemming.
    Zonder uw goedkeuring kan de verzekeringnemer alleen nog:

    • een extra begunstigde aanduiden voor het geval u voortijdig overlijdt
    • stoppen met de premiebetaling
    • de bestemming van de reserve of de premies wijzigen (bij Tak 23)

Garantiefonds Tak 21

  • Ik ben voortaan voor meer dan 100.000 euro verzekerd bij NN. Kan ik overschakelen naar een ander type verzekering om onder deze limiet te blijven?

    Het heeft geen zin om uw verzekerd kapitaal van het ene Tak 21-product naar het andere Tak 21-product over te hevelen, aangezien de waarborg van het Garantiefonds geldt voor de som van ál uw Tak 21-kapitalen. Bekijk hier welke NN-producten onder de bescherming van het Garantiefonds vallen.

  • Ik heb spaartegoeden bij ING én een verzekeringscontract bij Delta LLoyd Life of NN. Wat zijn de gevolgen?

    Uw spaartegoeden bij ING tellen niet mee voor de 100.000 euro bescherming door het Garantiefonds bij NN. Bij ING geniet u een aparte bescherming tot eveneens 100.000 euro.

  • Zowel mijn partner als ikzelf zijn klant bij NN. Hebben we dan samen een limiet van 200.000 euro?

    De bescherming geldt individueel, tot 100.000 euro per persoon en per instelling. Hebt u zelf bijvoorbeeld 130.000 euro aan tegoeden bij NN, dan kunt u uw dekking dus niet compenseren via een partner met bijvoorbeeld slechts 60.000 euro aan tegoeden.

  • Wat is het Garantiefonds voor financiële diensten?

    Het Garantiefonds garandeert de terugbetaling van een bedrag van maximaal 100.000 euro aan tegoeden per persoon, per levensverzekeringsonderneming, ongeacht het aantal rekeningen. Het Garantiefonds gaat werken als een levensverzekeraar niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, bijvoorbeeld door een faillissement. Het is van toepassing op alle in België gevestigde banken en levensverzekeraars met een vergunning.

    Meer informatie over het Garantiefonds