Veelgestelde vragen

Toegang en installatie

  • Kan ik NN connect meteen gebruiken?

    Als je al een itsme-account hebt, kan je de app meteen gebruiken na het installeren en doorlopen van de eenmalige registratie- en activeringsprocedure. Zo niet zal je gevraagd worden om een itsme-account aan te maken bij de registratieprocedure.

  • Kunnen alle NN klanten deze app NN connect gebruiken?

    Iedereen die ouder is dan 18 jaar en een NN Strategy en/of een Scala contract voor zelfstandigen contract afsluit bij de maatschappij NN heeft toegang tot de applicatie.

    Volgende Scala verzekeringen voor zelfstandigen zullen zichtbaar zijn in de App : Scala free pension VAPZ, Scala privilege IPT, Scala executive , Scala professional pension POZ. De klanten met een ander soort contract hebben momenteel nog geen toegang tot de applicatie.

  • Kan ik NN connect gebruiken als ik nog geen klant ben?

    Neen. Je moet klant zijn bij NN en een NN Strategyen/of Scala contract afsluiten om de applicatie te kunnen gebruiken.

  • Kunnen meerdere gebruikers eenzelfde toestel gebruiken?

    Neen, een smartphone wordt beschouwd als een persoonlijk toestel, en het gebruik ervan door meerdere klanten is onmogelijk. Alleen een gebruiker per toestel kan worden gelinkt aan een itsme® account.

    Let op: zodra een andere gebruiker zich op een smartphone inlogt via de itsme® registratieprocedure, wordt hij de enige actieve gebruiker van het toestel. De vorige gebruiker kan dus niet meer inloggen (tenzij hij de procedure opnieuw doorloopt).

  • Kan ik NN connect op verschillende toestellen gebruiken?

    Neen. Het veiligheidsmodel van itsme® draait om de unieke combinatie van je simkaart, je gsm en je itsme®-code. Je account is dus verbonden aan uitsluitend 1 mobiel toestel.

  • Is de app NN connect gratis?

    De app NN connect is gratis beschikbaar via de App Store en Google Play. NN rekent geen kosten aan voor het gebruik van NN connect. 

  • Moet ik een speciaal (data) abonnement vragen aan mijn gsm operator?

    Als je geen wifi gebruikt, dan heb je een data abonnement nodig. Omdat het geen groot dataverkeer betreft, hoef je geen abonnement voor "onbeperkt gebruik" te nemen.

  • Heb ik een internetaansluiting nodig?

    Ja, je hebt een internetaansluiting nodig, zowel om de applicatie te downloaden als om ze te raadplegen.

  • Hoe krijg ik toegang tot NN connect?

    Als je al een itsme®-account hebt,
    1. Download de applicatie NN connect op App Store of Google Play.
    2. Registreer je in de applicatie NN connect via je persoonlijke itsme®-code .
    3. Volg zo nodig de instructies om jouw itsme®-account te koppelen aan NN connect.
    4. Je hebt nu toegang tot de applicatie NN connect. Eenvoudig, snel en veilig!

    Als u nog geen itsme®-account hebt,
    1. Download de applicatie itsme® op App Store of Google Play.
    2. Volg de instructies om je persoonlijke itsme®-code aan te maken via jouw bankkaart of identiteitskaart
    3. Kies je persoonlijke itsme®-code. Je itsme®-account is nu aangemaakt.
    4. Download vervolgens de applicatie NN connect op App Store of Google Play.
    5. Registreer je in de applicatie NN connect via je persoonlijke itsme®-code.
    6. Volg zo nodig de instructies om je itsme®-account te koppelen aan NN connect.
    7. Je hebt nu toegang tot de applicatie NN connect. Eenvoudig, snel en veilig!

  • Kan ik NN connect gebruiken op eender welke smartphone?

    NN connect is beschikbaar op de volgende toestellen:
    • Apple iPhone uitgerust met iOS 11 of hoger
    • Smartphone uitgerust met het besturingssysteem Android 5.0 of hoger
     
    Om je veiligheid te kunnen garanderen, werkt itsme® niet op jailbroken of rooted toestellen. Dit zijn toestellen waarop onbeveiligde software actief is. Dit kan leiden tot blootstelling aan schadelijke apps en houdt een aanzienlijk risico in.

  • Wat heb ik nodig om NN connect te gebruiken?

    1. Een smartphone
    2. Een internetaansluiting
    3. Een itsme®-code
    4. Een actief NN Strategy  of/en Scala contract. Je kunt een contract afsluiten via een van onze makelaars.

Definitie

  • Hoe moet ik de risicoklasse van een fonds interpreteren?

    Ieder Tak 23 beleggingsfonds, afhankelijk van zijn aard en het soort activa waarin het belegt, behoort tot een specifieke risicoklasse op een schaal van 1 tot 7 (waarbij klasse 7 het hoogste risico inhoudt). Deze risicoklasse geeft de volatiliteit weer van het fonds, m.a.w. de potentiële op- en neerwaartse schommelingen van zijn netto-inventariswaarde. De risicoklasse van een fonds kan veranderen in de tijd.
     
    Hieronder vind je een opsomming van de belangrijkste Tak 23 risico's. Voor een meer gedetailleerd overzicht verwijzen we je naar de respectievelijke informatiefiches per fonds beschikbaar op de websites van de onderliggende fondsen.

    • Tegenpartijrisico: Het onderliggende fonds kan verlies lijden in het geval dat de tegenpartij onbekwaam is om aan zijn contractuele verplichtingen te voldoen.
    • Vereffeningsrisico: Bepaalde waardepapieren kunnen op een bepaald ogenblik in tijd moeilijk verkoopbaar worden op korte termijn of moeten verkocht worden met verlies.
    • Beheerrisico: Tijdens abnormale bewegingen op de markt kunnen de gebruikelijke beheertechnieken van een beleggingsfonds inefficiënt of ongunstig blijken.
    • Risico door afwijkende instrumenten: Bepaalde instrumenten die een afwijking vertonen kunnen een verhoging van de volatiliteit van het onderliggende fonds veroorzaken of de samenstelling blootstellen aan verliezen groter dan de prijs van deze afwijkende instrumenten.
    • Operationele risico’s: Op alle markten, en meer bepaald de nieuwe markten, kunnen onderliggende fondsen een gedeelte of het volledige kapitaal verliezen door onbekwaam beheer van activa, fraude, corruptie, politieke bewegingen of andere onwenselijke evenementen.

Documenten en meldingen

  • Kan ik de specifieke documenten van mijn contracten terugvinden in de applicatie (bijzondere voorwaarden, vervaldagberichten, jaarlijks overzicht,…)?

    Dit is momenteel niet mogelijk. We maken er werk van naar de toekomst toe.

  • Zal ik meldingen/berichten ontvangen via de applicatie?

    Ja, Je zal berichten ontvangen via de applicatie. 

Functionaliteiten

  • Hoe kan ik zien in welke fondsen mijn toekomstige premie zal worden belegd (mijn toekomstige beleggingsstrategie)?

    Op het scherm van je contract, klik op de knop "verwachte premie - detail van je beleggingsstrategie".

  • Hoe kan ik zien in welke fondsen mijn huidige reserve (mijn huidig spaargeld) belegd is?

    Klik op de knop naast het bedrag van je reserve.

  • Waar kan ik mijn vermogen (mijn reserve) raadplegen?

    Het globale bedrag van je vermogen (voor al je NN Strategy contracten) vind je terug op je algemene dashboard.

    Als je meerdere contracten heeft, kun je ze ook individueel raadplegen voor meer specifieke informatie over een bepaald contract. Via het hoofdmenu (onder "Mijn contracten"), klik op het contractnummer om het detail ervan te raadplegen.

  • Hoe kan ik de taalinstelling van de app wijzigen?

    De standaard taalinstelling is de correspondentietaal die je ons heeft meegedeeld bij het afsluiten van je contracten. Wens je de taalinstelling te wijzigen, neem dan contact op met de diensten van NN telefonisch op 02/650 78 00 of per e-mail naar :
    - client@nn.be voor NN Strategy contracts
    - independent@nn.be voor Scala contracts

  • Waar vind ik de dekkingsvoorwaarden van mijn contracten / verzekeringen terug?

    Je vindt de algemene voorwaarden van onze verzekeringsproducten terug op de website van NN (www.nn.be).

  • Kan ik een nieuw contract rechtstreeks in de applicatie afsluiten?

    Neen, het is niet mogelijk. Wens je een nieuw contract af te sluiten, neem dan contact op met je makelaar. Je vindt zijn gegevens rechtstreeks in de applicatie.

  • Kan ik een premie rechtstreeks in de applicatie betalen?

    Het is niet mogelijk om een premie rechtstreeks in de applicatie te betalen.

  • Kan ik mijn gegevens, mijn contract of mijn betalingsmodaliteiten rechtstreeks via de applicatie wijzigen?

    Tot nu toe is NN connect alleen voor consultatie. Je kunt een aanvraag momenteel nog niet rechtstreeks indienen via de applicatie. Bij een wijziging van je contract of gegevens, neem contact op met je makelaar of de diensten van NN.
    De gegevens van je makelaar vind je terug in de applicatie.
    Je kunt contact opnemen met de diensten van NN via specifieke formulieren beschikbaar op onze website, telefonisch op 02/650 78 00 of per e-mail naar :
    - client@nn.be voor NN Strategy contracts
    - independent@nn.be voor Scala contracts

  • Welke informatie kan ik raadplegen m.b.t. mijn transacties?

    Je kunt de transactiedatum, het soort transactie en het bedrag inzien.

  • Welke transacties zijn zichtbaar?

    Je kunt nu al de volgende transacties inzien: premiestorting, afkoop, switch tussen fondsen, automatische switch (dynamische stop loss, beveiliging van de meerwaarden, drip feed, dynamisering van de winstdeelname voor NN Strategy), onttrekking van risicopremies, transfer, onttrekking van de anticipatieve heffing en toekenning van winstdeelname en voorschot voor Scala contract. 
     
    De transacties in behandeling zijn niet zichtbaar. De verwerking van sommige transacties kan meerdere dagen in beslag nemen.

  • Tot hoe ver in het verleden kan ik de transacties in mijn contract raadplegen?

    Je kunt alle sinds 1 januari 2020 uitgevoerde transacties inzien.

  • Tot hoe ver in het verleden kan ik de evolutie van mijn contractreserve raadplegen?

    Je kunt de evolutie van je reserve retroactief tot 12 maanden raadplegen.

  • Welke contracten verschijnen in de applicatie?

    Alle actieve NN Strategy contracten. Namelijk de contracten waar je verzekeringnemer van bent. Ook alle actieve contracten Scala waar je verzekerde van bent.            
    Volgende Scala verzekeringen voor zelfstandigen zullen zichtbaar zijn in de App : Scala free pension VAPZ, Scala privilege IPT, Scala executive , Scala professional pension POZ.

    Je contracten die nog niet of niet meer actief zijn (in acceptieproces, afgekocht, afgelopen, geannuleerd) zijn niet zichtbaar.
     
    De andere contracten dan NN Strategy en Scala zijn niet zichtbaar.

  • Als ik een nieuw contract afsluit of een bestaand contract afkoop, wordt het automatisch toegevoegd/verwijderd in NN connect?

    Ja, je nieuwe contracten worden zichtbaar in NN connect zodra ze actief zijn. Voor wijzigingen op bestaande contracten hangt het af van de verwerkingstijd door de operationele diensten van NN. Je afgekochte of afgelopen contracten zijn niet meer zichtbaar in de applicatie.

Gebruiksvoorwaarden

  • Gebruiksvoorwaarden van de applicatie NN connect

    Algemene informatie
    Deze applicatie is louter bedoeld als bron van algemene informatie. Niets in deze applicatie mag worden geïnterpreteerd als een aanbod om individuele producten te verkopen of om investeringsadvies te geven. Met vragen rond verzekeringsproducten en/of investeringsadvies kunt je terecht bij de makelaars / tussenpersonen die de producten van NN Insurance Belgium verkopen.

    Intellectuele eigendomsrechten
    Alle handelsmerken, service-tekens en logo’s in deze applicatie behalve het merk itsme® zijn eigendom van NN Belgium. Het is verboden om er iets van te gebruiken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van NN Insurance Belgium.
    De applicatie en de inhoud ervan zijn beschermd door het auteursrecht. Alle rechten op de pagina’s, de inhoud en de werken die ze bevatten, zijn voorbehouden aan NN Insurance Belgium of zijn licentiegevers. Het is strikt verboden om de inhoud te veranderen, te kopiëren, te distribueren, door te sturen, te tonen, te publiceren, te verkopen, te licentiëren, aan te passen naar ander werk, of toe te passen op een manier die niet strookt met het doel van deze applicatie: informatie geven over NN Insurance Belgium.

    itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een samenwerking tussen grote Belgische banken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, CBC) en telecomproviders (Orange Belgium, Proximus, Telenet).

    Geen aansprakelijkheid
    De informatie in deze applicatie, inclusief maar niet beperkt tot afbeeldingen, tekst en links naar andere websites of applicaties, wordt voetstoots geleverd en kan worden gewijzigd zonder aankondiging. De informatie wordt, voor zover toelaatbaar is conform de toepasbare wetgeving, verstrekt zonder enige vorm van expliciete of impliciete garantie, inclusief maar niet beperkt tot garanties van verkoopbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel, niet-inbreuk en het vrij zijn van computervirussen of andere schadelijke toepassingen.

    De vermelde informatie in deze applicatie heeft geen contractuele waarde, dit in tegenstelling tot de algemene en bijzondere voorwaarden en elk ander contractueel document.
    NN Insurance Belgium stelt alle redelijke middelen in het werk om in zijn applicatie, correcte en geactualiseerde gegevens te verschaffen. NN Insurance Belgium kan de juistheid, de afwezigheid van fouten, de volledigheid en/of de actualiteit ervan echter niet garanderen.

    Wettelijke documenten
    Alle wettelijke documenten aangaande de verzekeringsproducten zijn beschikbaar op de website www.nn.be, onder de rubrieken van de desbetreffende producten.

    Gegevens van de onderneming
    NN Insurance Belgium nv, kredietgever hypothecair krediet toegelaten door de FSMA en verzekeringsonderneming toegelaten door de NBB onder het nummer 2550 voor de Takken 1a, 2, 21, 22, 23, 25, 26.
    Maatschappelijke zetel: Fonsnylaan 38, B-1060 Brussel - RPR Brussel - BTW BE 0890.270.057 - BIC: BBRUBEBB - IBAN: BE28 3100 7627 4220.

Hulp en contact

  • Waar vind ik de gegevens van mijn makelaar?

    Je vindt de gegevens van je makelaar terug op het dashboard van je contract. Klik op de naam van je makelaar om zijn gegevens op te halen. 

    Je kunt ook zijn gegevens vinden via het menu "Contacteer ons".

  • Waar kan ik terecht als ik een probleem ondervind bij de installatie of het gebruik van de app?

    Je kunt contact opnemen met de diensten van NN via specifieke formulieren beschikbaar op onze website, telefonisch op 02/650 78 00 of per e-mail naar :
    - client@nn.be voor NN Strategy contracts
    - independent@nn.be voor Scala contracts

itsme

  • Hoe werkt itsme?

    itsme® combineert je identiteitsgegevens met een code die je zelf kiest, je simkaart, en je smartphone. Wanneer je jouw itsme-code invoert, hebben de bedrijven de zekerheid dat ze met de juiste persoon te maken hebben. Je hoeft bovendien niet meer een hele reeks wachtwoorden en logins te onthouden. Eén code volstaat ;-)

  • Wat is itsme?

    itsme® is een gratis app waarmee je, met één code, inlogt, registreert, ondertekent en betaalt in alle veiligheid op een hele reeks online applicaties. Met itsme heb je geen kaartlezer of wachtwoord meer nodig. 

Veiligheid en privacy

  • Wat als ik mijn smartphone of gsm kwijt ben?

    Je identificatie via itsme® is alleen mogelijk met de unieke combinatie van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code. Je hoeft dus niet te panikeren als je jouw smartphone ou gsm kwijt bent. Blokkeer voor alle zekerheid meteen je itsme®-account. Dat kan via de website van itsme® of via de itsme-helpdesk op 02/657 32 13 (ma - vrij van 8 – 18 uur).

  • Wat als ik mijn gsm aan iemand verkoop zonder eerst de app te verwijderen?

    itsme® werkt enkel met de unieke combinatie van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code. De nieuwe eigenaar van je gsm zal je itsme®-account dus niet kunnen gebruiken, aangezien hij je code en je simkaart niet heeft. Hij heeft dus geen toegang tot de applicatie.

  • Kunnen anderen inloggen in mijn NN connect ruimte?

    Alleen iemand die je itsme®-code kent en in het bezit is van je smartphone kan inloggen.

  • Hoe bescherm je mijn privacy?

    NN Insurance Belgium N.V. eveneens alles in het werk opdat de verwerking van je persoonsgegevens het best beschermd en beveiligd zijn. Meer informatie over ons privacybeleid vind je op onze website: https://www.nn.be/nl/privacy-en-cookieverklaring

  • Is NN connect een beveiligde applicatie?

    We doen er alles aan om je mobiele operaties maximaal te beveiligen.
    • Je kunt alleen inloggen met een toestel dat je eerst zelf hebt geregistreerd bij itsme®.
    • Het veiligheidsmodel van itsme® draait om de unieke combinatie van je simkaart, je gsm en je itsme®-code.

    Je hebt als gebruiker ook een hoofdrol te spelen in de beveiliging van je gegevens.
    • Deel je itsme®-code aan niemand mee. Let erop dat niemand meekijkt als je jouw itsme®-code invoert.
    • Gebruik alleen legale software.
    • Sluit de applicatie na ieder gebruik.

Over NN

  • Wie is NN?

    NN Insurance Belgium (NN) is een solide verzekeraar die deel uitmaakt van een sterke internationale groep: NN Group. We tellen 1,4 miljoen klanten in België. De wortels van NN gaan terug tot De Vaderlandsche, en recenter ING. Sinds kort maakt dus ook Delta Lloyd Life deel uit van NN.

    Lees meer

     

  • Is NN een financieel gezond bedrijf? Is de solvabiliteitsratio van NN gestegen na de fusie?

    Met een Solvency 2-ratio van 199% (cijfer vierde kwartaal 2017) is NN tweemaal beter gekapitaliseerd dan wat de toezichthouder voorschrijft. NN behoort daarmee tot de meest kredietwaardige van de Europese verzekeraars. De verwachte daling door de overname van Delta Lloyd is al in dit cijfer meegenomen. Dit toont aan dat de aankoop van Delta Lloyd vlot kon worden opgevangen door de balans van NN. Door samenwerkingsvoordelen verwachten we om verder uit te groeien tot een sterke en stabiele speler op de verzekeringsmarkt.

  • Waarom neemt NN Delta Lloyd Life over? Wat zijn de voordelen?

    De directie van NN Group zag in Delta Lloyd Life een complementaire partner, waarna ze in 2016 een openbaar bod uitbracht op de aandelen van Delta Lloyd Life. De meerderheid van de aandeelhouders ging hierop in, waarna een fusieproces op gang werd gebracht, dat sinds 30 maart 2018 helemaal is afgerond.

    Al wie klant was bij Delta Lloyd Life is voortaan dus klant bij NN, een heel stabiele verzekeraar . Als gecombineerd bedrijf zijn we de nummer vier in België voor levensverzekeringen. De combinatie van NN en Delta Lloyd Life creëert een sterke en goed gediversifieerde speler op het gebied van pensioen, leven en schadeverzekeringen.

    Door de fusie worden we een slagvaardiger en efficiënter bedrijf waarmee we beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische veranderingen. Door onze expertise en schaalgrootte kunnen we producten en dienstverlening verder verbeteren. Het doel daarvan is om u nog meer klantgerichte en innovatieve producten aan te bieden.

Gevolgen van de fusie

  • Verandert er iets aan mijn beleggingsfondsen?

    Delta Lloyd Life en NN (via ING) werken vandaag met aparte beleggingsfondsen voor hun producten. Het is op korte termijn niet de bedoeling om fondsen van Delta Lloyd Life te gaan koppelen aan producten van ING of omgekeerd.

    Wat wel verandert, is de naam van de fondsen van Delta Lloyd Life. Voorbeeld: 'Delta Lloyd Life Ethna Aktiv Fund' gaat voortaan door het leven als 'NN Ethna Aktiv Fund'. De fondsen van NN die gekoppeld zijn aan producten van ING, veranderen niet van naam. Voorbeeld: ING Future Life 2035.

  • Ik heb bij Delta Lloyd Life én NN een gelijkaardig spaar- of beleggingsproduct, bijvoorbeeld een pensioenspaarplan. Worden deze nu automatisch samengevoegd?

    Nee, producten die vandaag afzonderlijk bestaan, blijven aparte producten. Mochten zich in de toekomst wijzigingen voordoen, dan stellen we u altijd ruim op voorhand hiervan op de hoogte.

  • Ik wil geen klant worden bij NN. Kan ik mijn polis afkopen?

    Het recht of afkoop is een persoonlijk recht van de verzekeringsnemer. Dit recht kan altijd worden uitgeoefend, behalve als er een aanvaardende begunstigde is of bij een overdracht van alle rechten / inpandgeving.

    Opgepast! Aan een afkoop zijn bijna altijd kosten verbonden.

    • Op niet-fiscale contracten betaalt u roerende voorheffing tijdens de eerste 8 jaar.
    • Bij fiscaal langetermijnsparen wordt u getaxeerd bij een opname voor uw 60 jaar.
    • Op alle producten zijn er afkoopkosten tijdens de laatste 5 jaar van het contract.
    • U verliest voor oude contracten uw hoge interestvoeten.
    • Enkel bij fiscaal pensioensparen is - onder welbepaalde voorwaarden - een transfer mogelijk zonder taxatie.
  • Verlies ik het gegarandeerd rendement op mijn verzekeringen?

    Nee, de huidige voorwaarden van elke contract blijven geldig.

  • Ik wacht op een uitbetaling of afhandeling van een (schade)dossier. Moet ik door de fusie vrezen voor vertraging?

    Nee, onze diensten blijven volledig operationeel en doen hun uiterste best om uw dossier af te werken binnen de beloofde timing.

  • Blijven alle bankrekeningnummers behouden en lopen mijn betalingen gewoon door?

    Ja, onze bankrekeningnummers blijven ongewijzigd en alle automatische betalingen blijven gewoon doorlopen.

  • Ik was al klant bij NN. Kan ik voortaan ook terecht bij een onafhankelijke makelaar?

    Bent u bij NN verzekerd via ING of Deutsche Bank, dan verandert er in de praktijk niets voor u. Uw contract(en) en algemene voorwaarden blijven onveranderd. Ook de contactgegevens van onze klantendienst blijven identiek: telecel-life@nn.be en 02 407 70 00. Voor een nieuwe verzekering kunt u nog altijd terecht op de website of in een kantoor van ING of Deutsche Bank.

    Op de website van NN (www.nn.be) vindt u producten die vroeger onder de merknaam Delta Lloyd Life werden verkocht en vandaag als NN-product. U vindt op www.nn.be ook de adressen van onafhankelijke makelaars in uw buurt.

  • Kan ik als Delta Lloyd Life-klant nog terecht bij mijn huidige makelaar?

    Alle contactpersonen blijven dezelfde. Hebt u vragen, stel ze dan aan uw vertrouwde tussenpersoon.

  • Is mijn offerte nog geldig?

    Het is geen probleem dat het logo van Delta Lloyd Life op uw offerte staat. Uw offerte is ook geldig voor NN, tot de datum die in de offerte staat.

  • Gaat NN mij een nieuw contract (Algemene Voorwaarden) sturen, of kan ik dat ergens downloaden?

    Nee, alle huidige contracten blijven geldig, ook al staat er niet het logo van NN op. U kunt geen nieuwe versie downloaden.

  • Heeft deze fusie concrete gevolgen voor mijn polis?

    Nee, uw producten, tarieven en algemene voorwaarden veranderen niet. Op nieuwe documenten zult u het logo van NN zien verschijnen. Documenten die u vandaag thuis hebt liggen en waarop het logo van Delta Lloyd Life staat, blijven perfect geldig.

  • Waarom heb ik een brief gekregen? Ik ben geen klant bij Delta Lloyd Life of NN (meer).

    Contract recent opgezegd?
    Heeft u heel recent uw contract(en) bij Delta Lloyd Life of NN opgezegd, dan zou het kunnen dat onze administratie u toch nog als klant beschouwt. In dat geval mag u onze brief uiteraard negeren.

    Verzekerd via een voorloper van Delta Lloyd Life?
    Heeft u een brief met bovenaan het logo van Delta Lloyd ontvangen? Delta LLoyd Life heeft in het verleden zelf een aantal verzekeraars overgenomen. U bent klant bij ons als u over een contract beschikt (of begunstigde bent) van:
    AG Suisse - CGU Life - Cofitex Verzekeringen
    Condor - De Nationale Verzekering - GAN
    Norwich Union - Ohra Leven - Swiss Life Belgium
    ZA Verzekeringen - Zelia

    Heeft u een brief met bovenaan het logo van NN ontvangen?
    Dan hebt u wellicht een contract afgesloten via ING of Deutsche Bank, Bank Nagelmackers of Aquilae. Of bent u als begunstigde aangeduid in een contract bij een van deze distributeurs.

  • Wanneer ben ik een aanvaardende begunstigde en welke rechten geeft mij dat?

    Als begunstigde van een levensverzekering hebt u aan het einde van een contract recht op de uitkering van een kapitaal als aan de voorwaarden van het contract is voldaan.
    U kunt een begunstiging aanvaarden via een bijvoegsel bij het verzekeringscontract, ondertekend door de verzekeringnemer die u als begunstigde heeft aangeduid, uzelf en de verzekeraar.

    De verzekeringnemer mag nadien de begunstiging niet meer ongedaan maken zonder uw toestemming.
    Zonder uw goedkeuring kan de verzekeringnemer alleen nog:

    • een extra begunstigde aanduiden voor het geval u voortijdig overlijdt
    • stoppen met de premiebetaling
    • de bestemming van de reserve of de premies wijzigen (bij Tak 23)

Garantiefonds Tak 21

  • Ik ben voortaan voor meer dan 100.000 euro verzekerd bij NN. Kan ik overschakelen naar een ander type verzekering om onder deze limiet te blijven?

    Het heeft geen zin om uw verzekerd kapitaal van het ene Tak 21-product naar het andere Tak 21-product over te hevelen, aangezien de waarborg van het Garantiefonds geldt voor de som van ál uw Tak 21-kapitalen. Bekijk hier welke NN-producten onder de bescherming van het Garantiefonds vallen.

  • Ik heb spaartegoeden bij ING én een verzekeringscontract bij Delta LLoyd Life of NN. Wat zijn de gevolgen?

    Uw spaartegoeden bij ING tellen niet mee voor de 100.000 euro bescherming door het Garantiefonds bij NN. Bij ING geniet u een aparte bescherming tot eveneens 100.000 euro.

  • Zowel mijn partner als ikzelf zijn klant bij NN. Hebben we dan samen een limiet van 200.000 euro?

    De bescherming geldt individueel, tot 100.000 euro per persoon en per instelling. Hebt u zelf bijvoorbeeld 130.000 euro aan tegoeden bij NN, dan kunt u uw dekking dus niet compenseren via een partner met bijvoorbeeld slechts 60.000 euro aan tegoeden.

  • Wat is het Garantiefonds voor financiële diensten?

    Het Garantiefonds garandeert de terugbetaling van een bedrag van maximaal 100.000 euro aan tegoeden per persoon, per levensverzekeringsonderneming, ongeacht het aantal rekeningen. Het Garantiefonds gaat werken als een levensverzekeraar niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, bijvoorbeeld door een faillissement. Het is van toepassing op alle in België gevestigde banken en levensverzekeraars met een vergunning.

    Meer informatie over het Garantiefonds

     

Elektronische ID-kaart

  • Welke gegevens verzamelt NN door het uitlezen van mijn eID?

    We verzamelen alleen algemene gegevens om u officieel te kunnen identificeren. Geen gegevens uit uw privéleven of medische data.

    Het gaat concreet om uw naam, nationaal rijksregisternummer, geslacht, geboortedatum, nationaliteit, geboorteplaats, huidig adres, nummer van uw eID, begin- en einddatum van uw eID.

  • Ik krijg binnenkort een nieuwe identiteitskaart. Zal ik dan opnieuw een kopie moeten sturen of mijn eID opnieuw laten uitlezen?

    Neen, dat is niet nodig. Eenmalige identificatie volstaat.

  • Wat gaat u doen met gegevens van mijn identiteitskaart?

    We bewaren uw identiteitskaart in uw klantendossier. Bij het elektronisch inlezen van de kaart worden uw adresgegevens vergeleken met de gegevens in onze database. Zijn er verschillen, dan actualiseren we onze database.

  • Waarom moet ik een kopie van mijn identiteitskaart opsturen?

    De antiwitwaswetgeving van 18 september 2017 legt aan alle financiële instellingen op haar nieuwe en bestaande klanten grondig kennen en te identificeren aan de hand van een officieel identiteitsbewijs. NN hecht bovendien veel belang aan de bescherming van uw privéleven en de bestrijding van fraude. Om te vermijden dat uw gegevens of het kapitaal waarop u recht hebt aan onbevoegden zouden worden overgemaakt, besteden we veel aandacht aan de identificatie van onze correspondenten.

GDPR-wetgeving

  • Waarom moet ik een hele procedure volgen als ik mijn gegevens wil inkijken en wijzigen?

    NN hecht veel belang aan de bescherming van uw privéleven. Om te vermijden dat iemand anders dan uzelf uw gegevens wil inkijken, besteden wij veel aandacht aan de identificatie van de aanvrager. U dient dus absoluut een kopie van uw identiteitskaart mee te sturen.

  • NN bewaart mijn persoonsgegevens "maar zo lang als wettelijk noodzakelijk". Hoelang precies?

    Het is onmogelijk om hier één algemene termijn op te kleven. Wij bewaren uw persoonsgegevens minimaal zolang uw contract loopt en maximaal tot de wetgever ons daartoe verplicht. De wettelijke bewaartermijnen kunnen daardoor variëren van tot het einde van de overeenkomst tot meer dan 30 jaar na het einde van de overeenkomst.

  • Ik wil niet dat NN mijn gegevens met een externe partij deelt. Hoe kan ik dit voorkomen?

    U kunt niet verhinderen dat NN bepaalde gegevens deelt met derde partijen.
    Gegevens delen is nodig of kan in volgende gevallen:

    1. Wanneer noodzakelijk voor de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst.
    2. Bij gerechtvaardigd belang, bijvoorbeeld de bescherming van de veiligheid van uw gegevens.
    3. Bij wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld het delen van tegoeden met de Belastingdienst.
    4. Wanneer u in het verleden uitdrukkelijk uw toestemming heeft gegeven om bepaalde data te delen met derden.

    Specifiek voor gezondheidsgegevens
    Toestemmingen voor de verwerking van gezondheidsgegevens die u in het verleden hebt gegeven, blijven van kracht. We zullen opnieuw expliciete toestemming vragen wanneer we risicodekkingen verhogen of bij het onderschrijven van een nieuwe verzekering.

    Een aanvraag tot intrekking van de toestemming kan via een ondertekende en gedateerde aanvraag vergezeld van een kopie van de identiteitskaart (voor- én achterzijde) te richten aan de DPO.

    Het intrekken van een toestemming kan tot gevolg hebben dat de verwerking van uw gezondheidsgegevens niet meer kan worden verdergezet, wat gevolgen kan hebben voor het afgesloten contract.

  • U schrijft in uw brief dat u mijn contract beheert “eventueel ten gunste van een derde”. Wie is die 'derde'?

    Die 'derde' slaat op de begunstigde persoon/personen of instantie(s) vermeld in de begunstigingsclausule van het verzekeringscontract.

  • Is de Data Protection Officer (DPO) in loondienst bij NN? Hoe zeker ben ik dat hij mijn belangen echt verdedigt?

    Om zijn onafhankelijkheid te garanderen, maakt de DPO deel uit van het Compliance team van NN Insurance Belgium. Compliance is een onafhankelijke en autonome afdeling, gericht op de naleving van de regelgeving in verband met de integriteit van de activiteiten van de onderneming. De DPO dient geen verantwoording af te leggen aan de directie van NN. HIj heeft als plicht te waken over de bescherming van het privéleven van de NN-klant.

  • Welke gegevens houdt NN bij over mij en waarvoor kan NN deze gebruiken?

    Typische gegevens die we van u bijhouden zijn: uw naam, uw geboortedatum, uw adresgegevens, overige contactgegevens, gegevens over het product of de producten die u bij Delta Lloyd / NN heeft, betaalgegevens, marketinggegevens. Onder marketinggegevens valt of u toestemming heeft gegeven om uw e-mailadres te gebruiken voor nieuwsbrieven en/of aanbiedingen.

    Persoonsgegevens kunnen worden gebruikt onder meer om u als klant relevante suggesties te doen op basis van de gegevens die we van u hebben. Zo kunnen we in het jaar dat uw kind 18 wordt u er bijvoorbeeld op wijzen dat het vanaf die leeftijd niet meer automatisch is meeverzekerd met sommige verzekeringen.

Vacatures

  • Wat gebeurt er met mijn online sollicitatie?

    Alleen onze recruiters krijgen uw sollicitatie onder ogen. Als er een match is, zullen ze die natuurlijk delen met de persoon die op zoek is naar iemand met uw profiel. 

  • Hoe verloopt het jobinterview?

    Bij elk jobinterview komen volgende onderwerpen aan bod:

    • uw ervaring en uw cv
    • uw motivatie
    • uw competenties en persoonlijkheid

    We raden u aan om het gesprek voor te bereiden. Belangrijk is om tijdens het gesprek uzelf te blijven. Op deze manier kunnen we bepalen of er een ‘match’ is. Wij zullen u daarom ook in detail inlichten over uw functie, team en het bedrijf. 

  • Welke tests moet ik ondergaan en hoe kan ik mij erop voorbereiden?

    Alle tests kunt u online doen. Dat geldt zowel voor de redeneerproef als voor de persoonlijkheidsvragenlijst.

    Er bestaat veel literatuur over de redeneerproef, maar een voorbereiding is niet noodzakelijk. Het is veel belangrijker dat u de tests invult op een rustige plaats en dat u voldoende uitgeslapen bent.

    De persoonlijkheidsvragenlijst bevat vragen over hoe u functioneert en reageert in beroepssituaties. De recruiter zal achteraf uw antwoorden met u bespreken.

    Voor specifieke of leidinggevende functies maakt een assessment mogelijk deel uit van de procedure.

  • Wat gebeurt er nadat ik op ‘verstuur’ heb geklikt?

    Wij bellen of mailen u.

  • Kan ik online solliciteren voor een jobadvertentie die ik ook in de krant zag?

    Natuurlijk. Wij verkiezen dat zelfs.

  • Moet ik economie gestudeerd hebben om bij NN te werken?

    Neen, ook met een ander diploma kom je in aanmerking. Bij ons krijg je de nodige begeleiding en opleiding. Het draait tenslotte om jouw persoonlijke kwaliteiten en niet noodzakelijk om jouw diploma of ervaring. Wat telt, zijn klantgerichtheid, teamspirit, inzet en leergierigheid.

  • Welke opleidingen biedt NN aan?

    NN biedt coaching en interne opleidingen aan. Voor externe opleidingen werken we samen met Fopas en een aantal andere leveranciers, afhankelijk van de noden en het domein.

  • In welke landen is NN aanwezig?

    We maken deel uit van de NN Groep die als verzekerings- en beleggingsbeheermaatschappij actief is in meer dan achttien landen, met een sterke aanwezigheid in Europa en Japan. Dat beidt genoeg ruimte voor internationale mobiliteit.

  • Hoeveel mensen werken bij NN Belgium?

    NN Belgium telt een 600-tal medewerkers.