Een kwestie van gedragsverandering.
“Mijn motto? Enkel de zaken aanpakken waar je daadwerkelijk iets aan kan doen. En uiteindelijk draaien die altijd rond gedragsverandering. Sowieso gaat het om een gedeelde verantwoordelijkheid, maar we zien vaak dat goed leiderschap cruciaal is voor een organisatie, de medewerkers en dus ook succesvolle resultaten”, vertelt Hoebrechts.
Een geïntegreerd welzijnsbeleid opzetten, als volwaardig onderdeel van de bedrijfsstrategie, gedragen door iedereen binnen de organisatie, is alvast een continu proces. “Stap voor stap moeten het beleid en het actieplan zich aanpassen aan de noden van het moment. Pas als medewerkers een geïntegreerd welzijnsbeleid écht beleven, creëert het een positieve, impactvolle energie op hun werkgeluk. Zo ontstaan uiteindelijk sterke en efficiënte teams, met ook nog eens een grote betrokkenheid. En dit alles heeft uiteraard een positieve invloed op het absenteïsme en de retentie. Daarom is een welzijnsbeleid in elke organisatie een absolute must”, zegt Hoebrechts.
Grote betrokkenheid? Da’s motivatie en passie.
Wanneer spreken we eigenlijk over betrokken medewerkers? Hoebrechts: “Wanneer die medewerkers de waarden en doelstellingen van hun organisatie goed begrijpen, en zich ervoor inzetten. Beter nog: ze zijn gemotiveerd, gepassioneerd zelfs, om alles op alles te zetten om doelen te bereiken.”
Maar die betrokkenheid ontstaat natuurlijk niet zomaar. “Die komt er pas wanneer werkgever en medewerkers elkaar steunen (trust). Een organisatie en leidinggevenden hebben dus handvaten nodig: raad en tips om hun teams zo geëngageerd mogelijk te krijgen én houden. Precies wat je in ons boek ‘Zuurstof voor het brein’ terugvindt”, aldus Hoebrechts.
Uitgesproken visie op duurzaamheid.
Inzetten op gelukkige medewerkers is ook enkel mogelijk in een duurzame wereld. “Het besef dringt nu bij iedereen door dat die twee hand in hand gaan. Zo wordt de jongste tijd meer en meer gesproken over ‘zebrabedrijven’. Deze bedrijven combineren gezonde financiële resultaten met het realiseren van een belangrijke maatschappelijke return.”
In het boek van Gina Peeters en Isabelle Hoebrechts komen alvast een pak warme mensen aan het woord. Personen die onder meer hun licht laten schijnen over positieve intelligentie, maatschappelijke betrokkenheid, leiderschap, competenties, carrière-uitdagingen en werkgeluk. Zo ook Frank Eijsink, CEO van NN Belgium, met zijn uitgesproken visie op duurzaamheid. Een voorproefje?
“Tegenwoordig lijkt het veel belangrijker om uit te gaan van loopbanen waar medewerkers continu zoeken naar manieren om bij te leren en de kansen te grijpen die zich aandienen. Loopbanen zullen veeleer organisch evolueren dan dat je ze planmatig kunt aansturen. Voor organisaties schuilt daarin een grote uitdaging. Ze moeten een boeiende omgeving creëren waarin medewerkers zich kunnen ontplooien en ontwikkelen. In een continu veranderende wereld moeten medewerkers hun competenties onophoudelijk bijspijkeren. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen enerzijds in een structureel en geactualiseerd opleidingsaanbod voorzien, en anderzijds nieuwe uitdagingen en projecten aanbieden. Onderschat niet hoeveel competenties aangescherpt worden door on the job te experimenteren, nieuwe dingen uit te testen, feedback te krijgen, en hieruit te leren.”
Graag meer weten over ‘Zuurstof voor het brein’ van Gina Peeters en Isabelle Hoebrechts?
Check Zuurstof voor het brein – Pelckmans (pelckmansuitgevers.be)