Hadden jullie al ervaring met ondernemen?
“Nee, voor mij was het echt wel een volledig nieuw avontuur. Ik ben echt een creatief iemand qua inborst. Voor cijfers gaan we naar de boekhouder. Dat is echt onze wereld niet. Het is dus een leerproces geweest. In eerste instantie wilden we de bazen zijn die we zelf nooit gehad hebben. Zowel mijn vrouw als ik hebben vaak bazen met een ‘top down’-mentaliteit gehad, wij wilden heel duidelijk een menselijk bedrijf, waar je luistert naar elkaar en samenwerkt. We waren daar in het begin naïef in, want het was hier vooral leuk. We hebben dus wel wat moeten schaven aan ons bedrijf, en toch regels moeten invoeren. Maar we zijn nog altijd geen kwaaie bazen. Nu zijn we zacht voor de mensen en hard voor de feiten.”
Nu
Zijn er dingen die je anders zou doen als je terugblikt?
“We zijn in die 12 jaar enorm gegroeid, en het is makkelijk om nu te zeggen ‘dat zou ik anders doen’. Maar op dat moment stonden we ergens anders, dus je kan het onmogelijk vergelijken. Uiteraard hebben we along the way fouten gemaakt: verkeerde investeringen, medewerkers die hier niet pasten, onder tijdsdruk verkeerde beslissingen nemen… Dat hoort erbij. En ook: in het begin heb je door die onwetendheid een gezonde arrogantie die meehelpt en maakt dat je de dingen doet zoals je het zelf wil.”
Waar ben je trots op?
“Dat ligt niet in onze Vlaamse aard he, trots zijn… Maar toch: ik ben heel trots op de recente soundtrack die we maakten voor de film Façades. Daarnaast hebben we heel wat reclameprijzen in de wacht gesleept. Onder meer voor spots rond Ouders van verongelukte kinderen, orgaandonatie en Alzheimer. Dat zijn echt zaken waar wij het verschil gemaakt hebben en dat doet deugd. Het is ook tof dat ons werk mooi in evenwicht is. Zoals onze creative director het verwoordt: je hebt ‘tartine’ en ‘vitrine’. Werk waar je je brood mee verdient en werk waar je trots op bent en die je in de vitrine kan plaatsen.”