Na haar ontmoeting met Caroline Lallemand, een medestudente van vroeger, kregen hun gelijkaardige gedachten meer vorm en ontstond L’Entre-Pot.
Toen
Vanwaar het idee om te starten met L’Entre-Pot?
Caroline Lallemand: “Net zoals bij mijn medevennoot Marine groeide het idee vanuit een ecologisch bewustzijn. Supermarktproducten bevatten veel te veel verpakking, en ik wilde dus zoveel mogelijk mijn afval verminderen. Tijdens een conferentie over ‘zero waste’ ben ik Marine heel toevallig tegen het lijf gelopen. We studeerden vroeger samen aan het IHECS in Brussel, maar verloren elkaar na onze studies uit het oog. Het werd al snel duidelijk dat we graag wilden samenwerken”.
Was het vanzelfsprekend om jullie eigen zaak te beginnen?
Caroline: “Niet voor mij. Toen Marine voorstelde om te starten, was ik heel erg gestresseerd. Ik had schrik om zelfstandige te worden. Ik dacht dat ik geen enkele kennis en ervaring had. Ik vroeg me ook af of we alles zouden kunnen betalen. Wat als het project geen succes werd? Eens die schrik overwonnen, verliep alles echter vlot. Bovendien begeleidde een coach van Groupe One ons bij de lancering van het project. En we kregen ook vanaf het begin heel veel steun van familie en vrienden”.
Hoe verliepen die eerste maanden?
Caroline: “Vanaf de start in mei 2016 verbouwden we ons lokaal in Luik. Tegelijkertijd gingen we op zoek naar leveranciers en manieren om de ruimte zo optimaal mogelijk in te richten: de verlichting, de producten een plekje geven in de winkel ... Dat deel van het project was echt leuk! Dan, kort voor de opening van L’Entre-Pot, lanceerden we een crowdfundingcampagne. Binnen de 48 uur haalden we 100% van het vooropgestelde bedrag op en dat was meteen een flink duwtje in de rug.”
Nu
Voor welke soort uitdagingen staan jullie dagelijks?
“Altijd het gevoel hebben dat we te weinig tijd hebben. Soms zijn we gefrustreerd, omdat we niet snel genoeg nieuwe producten kunnen lanceren. Of omdat zaken buiten onze dagelijkse bezigheden niet voldoende vooruitgaan. Natuurlijk zijn we na verloop van tijd beter, efficiënter en sneller geworden. Weliswaar zijn we zeker nog geen typische ‘businessvrouwen’, maar we evolueren constant! We moeten nu bijvoorbeeld personeelszaken beheren, iets waarvoor we geen opleiding gevolgd hebben. Zo’n opleiding volgen staat alvast op het programma.”
Waar zijn jullie het meest trots op?
“We zijn echt trots op het feit dat het project zo snel geëvolueerd is. Na een jaar lang zo’n 50 uur per week gewerkt te hebben met z’n tweetjes, zijn we ook trots dat we werk kunnen uitbesteden. Zo stellen we twee personen en 3 à 4 jobstudenten te werk in onze twee winkels. Naast trotse ondernemers, zijn we ook blij dat we deel uitmaken van de zero waste-milieubeweging. En dat we dus mensen bewust maken van de problematiek. De thema’s biologisch en lokaal eten, duurzame landbouw, ethische consumptie, … spreken ons dan ook enorm aan.”
Hoe gaan jullie om met stress, meer nog: wat is voor jullie een goede balans tussen werk en privé?
“Onze manier van omgaan met stress kan enorm fluctueren, en is vooral afhankelijk van de periode én de moeilijkheden die we tegenkomen. Als het minder goed gaat, proberen we te relativeren. Want we zitten toch in hetzelfde schuitje en weten dat we op elkaar kunnen rekenen. Wat ook veel helpt, is dat we veel steun krijgen van onze gezinnen en vrienden. Ze begrijpen onze situatie heel goed. Bovendien is dit avontuur echt de moeite waard. We moeten dus ons best doen!”
Later
Denk je soms aan je pensioen?
“Momenteel ben ik nog niet gestart met pensioensparen. Voor de logische reden dat we met de zaak voorlopig te weinig inkomsten genereren. Met andere woorden: het is momenteel moeilijk om voldoende geld opzij te zetten. Toch besef ik maar al te goed dat pensioensparen noodzakelijk is. Een aanvullend pensioen is voor een zelfstandige heel belangrijk.”
Hoe bescherm je jezelf en je bedrijf?
“We deden een beroep op een heel goede verzekeraar. Deze bezorgde ons uitstekend advies over de verschillende soorten verzekeringen. Momenteel hebben we verzekeringen voor onze winkels, een aansprakelijkheidsverzekering en een verzekering die onze werknemers dekt. Ik besef ook heel goed het nut van het gewaarborgd inkomen, in het geval mij ooit iets zou overkomen.”
Welke weg stippelen jullie verder uit voor de toekomst?
“Moeilijk te zeggen, want het is nog vroeg. Op dit moment hebben we eerder een visie op middellange termijn. We willen vooral dat iedereen die bij onze twee winkels betrokken is, zich goed voelt bij wat ze doen, dat er geen frustraties zijn. We denken er ook aan om ons naar bedrijven te richten en hen verpakkingsvrije oplossingen aan te bieden.”
Over L’Entre-Pot
Caroline Lallemand en Marine Ledoyen lanceerden L’Entre-Pot in 2016. Na de opening van hun eerste winkel in Luik, openden ze begin 2018 een tweede in Namen. Naast de twee vennoten stelt de onderneming twee mensen voltijds tewerk.
Foto: © Olivier Papegnies