TOEN
Beste Sander, hoe is het allemaal begonnen?
Sander: “In het middelbaar was ik al bezig met grafische vormgeving onder de naam Gravual. Ik volgde de richting ‘Devine’ in Kortrijk, maar stopte na twee jaar. Nu, dat was toen een richting grafisch ontwerp, gecombineerd met programmeren. Maar dat programmeren was helaas mijn ding niet … Ik heb dat diploma dus niet gehaald, maar wel nadien redelijk snel een job gevonden. Bij de eerste sollicitatie was het al prijs!”
Je bent je diensten gewoon gaan aanbieden?
Sander: “Ja. Ik dacht niet snel een job te vinden, maar tot mijn verbazing mocht ik na mijn eerste mailtje al op bezoek bij een bureau in Berchem: Snyvo (nu Shtick). Na twee maanden vrijwillige stage ben ik daar aangenomen als vaste werkkracht. Snyvo was een klein bedrijfje achter de hoek waar ik toen woonde. Daar heb ik bijna álles geleerd. Omdat het een klein grafisch bureau was, kreeg ik telkens een compleet project toegewezen, en dan mocht ik meteen alles ontwerpen: van logo tot visitekaartjes. Heel boeiend allemaal en veel afwisseling.”
Wat heeft je over de streep getrokken om een eigen zaak te starten?
Sander: “Na mijn uren was ik nog heel veel bezig met eigen projectjes. Gewoon voor mezelf, omdat ik daar heel veel zin in had. Ook omdat het projecten waren die mij beter lagen, meer mijn eigen ding en stijl, zoals een skateboard of een poster ontwerpen. Al die creaties zette ik vervolgens op een online platform voor designers en creatives: Dribbble. Daar vonden geïnteresseerde mensen en klanten mij en namen contact op. Hoe meer ik aan die kleine, persoonlijke ‘plezier-projectjes’ werkte, hoe meer zin ik kreeg om ooit mijn eigen bedrijf te runnen. Na vier jaar non-stop ontwerpen (Snyvo overdag, Gravual ’s avonds/’s nachts) en dromend van een eigen zaak, gaf ik mijn ontslag en koos voor de onzekerheid. Nu werk ik al zo’n 4,5 jaar als zelfstandig grafisch ontwerper.
Hoe verliepen die eerste maanden als zelfstandige?
Sander: “Wel, ik voelde eigenlijk weinig financiële druk. Een paar jaar voordien kocht ik een huis tegen een zeer voordelige lening. Ik hoefde dus niet meteen veel te investeren in een werkplek en moest niet per se een grote budgettering opstellen. Dat gaf mij de vrijheid om het rustig aan te pakken en op zoek te gaan naar klanten.”
Dus je huis werd meteen je uitvalsbasis én werkplek?
Sander: “Jawel. Ik heb mijn huis destijds helemaal verbouwd. Meer nog: zodanig ingericht dat ik er ook klanten kon ontvangen. Allemaal heel gemoedelijk en gezellig, want onder mijn klanten zijn er veel eenmanszaken zoals ik, en die zijn zo’n omgeving wel gewoon. Een persoonlijke aanpak met veel menselijk contact vind ik trouwens heel belangrijk in mijn job. Ik wil altijd heel dicht bij een project betrokken zijn.”
Met hetgeen je vandaag allemaal weet: zou je het in die beginperiode anders hebben aangepakt?
Sander: “Ik denk dat ik gewoon hetzelfde zou doen. Ik heb het ondernemerschap redelijk onbezonnen aangepakt destijds, dus zonder een ingenieus marketingplan op te stellen. Ik heb het allemaal uitgevoerd volgens mijn buikgevoel. Klanten waren tevreden over mijn werk en de mond-tot-mondreclame deed de rest. Weet je trouwens waaruit ik de meeste voldoening haal? Wanneer mijn klanten trots zijn op hun nieuwe website, logo … waardoor ze zelf nog méér zin krijgen om te ondernemen. Dan is mijn job geslaagd, want ik heb hun persoonlijkheid en zaak juist aangevoeld.”
NU
Hoe heb je Gravual zien evolueren? Waar sta je vandaag?
Sander: “In het begin nam ik elke opdracht aan, boeiend of niet. Maar na een tijdje begin je toch te merken dat je ergens het verschil wilt maken met je werk. Dus vandaag kijk ik iets kritischer naar het soort klanten en het werk dat ik aanneem. Sowieso werk graag voor verschillende sectoren: van start-ups en eenmanszaken tot het massagesalon dat een compleet nieuwe huisstijl wenst. Een gezonde mengelmoes, zeg maar. Al blijft het merendeel toch kmo’s, omdat die meestal over een communicatie- of marketingbudget beschikken. Maar als ik echt mag kiezen? Dan ga ik voor de klanten die duurzaam, ecologisch bezig zijn.”
Is er een goed evenwicht tussen je werk en privé?
Sander: “Naar werkuren toe zal ik vandaag sowieso meer werken dan vroeger. Maar gaandeweg leer je beter plannen, facturen opstellen … dus ontstaat er een soort van regelmaat. Je krijgt bepaalde technieken onder de knie om alles wat sneller te laten verlopen. Ik heb een boekhouder, maar gebruik bijvoorbeeld ook een softwareprogramma om offertes uit te sturen en facturen op te maken. Verder gebruik ik ook een handige onlinetool om mijn werkuren per project makkelijk op te volgen. Tijdens rustige periodes probeer ik altijd een beetje te reflecteren: hoe kan ik zaken anders aanpakken? Hoe kan ik voorkomen dat het té druk wordt? Als mijn hoofd propvol zit, trek ik mij terug in de klimzaal, soms vier keer per week. Na twee uur klimmen ben ik opnieuw een andere mens.”
LATER
Waar zie je je zaak in pakweg 5 jaar?
Sander: “Een moeilijke vraag! Ik ben alvast niet van plan om mensen aan te nemen. Delegeren is écht niet mijn ding … Ik zal waarschijnlijk nog meer projecten opzoeken die aansluiten bij wat ik graag doe. Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met het ontwerp van een bus/co-workspace. Bedoeling? Dat verschillende eenmanszaken samen kunnen werken én combineren met reizen/vakantie. Een heel leuk project. Verder wil ik mijn werk gewoon zo goed mogelijk blijven doen. Ik denk dat er eerder iets op persoonlijk vlak gaat veranderen: misschien een nieuw huis zoeken, samen met mijn vriendin. Nog later eventueel kinderen …”
Op welke manier bescherm je jezelf en je zaak?
Sander: “Ik ben gestart met pensioensparen. Verder ben ik niet meteen van plan een verzekering af te sluiten, want ik loop weinig risico, denk ik. Met mijn huidige klanten heb ik trouwens een zeer goede band, dus die zullen mij niet meteen aanklagen voor een grote, extra kost. Zoals in het geval van een foute druk, bijvoorbeeld. Maar iets anders: twee maanden geleden had ik een ongeval in de klimzaal. Hierdoor kon ik twee maanden niet werken. Dat heeft toen wel mijn ogen geopend, en dus heb ik meer info opgezocht over een verzekering ‘Gewaarborgd Inkomen’. Als werknemer in een bedrijf kun je vaak rekenen op automatisch verzekeringen, zoals een hospitalisatieverzekering, een groepsverzekering … en dat betekent dus meer zekerheden. Als zelfstandige blijft het een beetje afwegen, vind ik: welke verzekering neem ik en welke niet?”