Verleden
Vanwaar het idee om te starten als ondernemer?
Jef van Hyfte:“Dat was echt na een eurekamoment. Mijn vrouw en ik waren op vakantie in Spanje en lagen op het strand. We wilden even de zee in en we vroegen ons af waar we onze persoonlijk spullen konden laten. ‘Als we hier nu eens een locker hadden,’ verzuchtte mijn vrouw. Et voilà, het idee voor Mobile Locker was geboren. Terug bij onze handdoek heb ik meteen Koen gebeld, een goede vriend en nu co-founder van Mobile Locker. Na de vakantie zijn we er meteen in gevlogen om alles verder uit te pluizen en de eerste prototypes uit te werken. Dat is 6 jaar geleden ondertussen.”
Jullie gingen meteen internationaal. Een bewuste keuze?
“Het idee leek ons in eerste instantie vooral geschikt voor het strand. Daarom startten we inderdaad eerst met strandlockers in Spanje. Die kregen wat persaandacht en vanaf dan ging het snel. Onze firma bevindt zich wel in België en de lockers worden ook voor een groot deel in België gemaakt. Na die eerste prototypes zijn we nog verder gegaan in de ontwikkeling, hebben we ook eigen software toegevoegd bijvoorbeeld. En nu staan we op meer dan 100 festivals, van Aruba tot Frankrijk, maar ook events, stranden, skipistes … “
Je was al zelfstandige toen je aan dit avontuur begon. Was het voor jou een kleine stap naar een eigen onderneming?
“Nee, eigenlijk niet. Ik werkte als freelancer, dus dit was toch wel helemaal nieuw voor mij. Ook voor Koen trouwens, mijn mede-zaakvoerder. We hebben wel het geluk dat onze investeerders gepokt en gemazeld zijn in de zakenwereld. Ze zijn voor ons een soort raad der wijzen en ze staan ons bij met advies. Maar het blijft toch heel spannend, zo’n scale-up leiden.”
Hoe voelden die eerste maanden en jaren?
“Het voelt als een sneeuwbal die begint te rollen en blijft rollen… Nu nog trouwens. Je leeft toch een beetje op adrenaline. Je staat elke dag voor nieuwe uitdagingen en vragen, loopt tegen muren, raapt jezelf weer op en gaat verder. En net daaruit leer je. Ik geloof dat je als ondernemer echt optimistisch van geest moet zijn, vertrouwen in je product moet hebben en volharden. Anders haal je het niet.”