GDPR-wetgeving

  • Waarom moet ik een hele procedure volgen als ik mijn gegevens wil inkijken en wijzigen?

    NN hecht veel belang aan de bescherming van uw privéleven. Om te vermijden dat iemand anders dan uzelf uw gegevens wil inkijken, besteden wij veel aandacht aan de identificatie van de aanvrager. U dient dus absoluut een kopie van uw identiteitskaart mee te sturen.

  • NN bewaart mijn persoonsgegevens "maar zo lang als wettelijk noodzakelijk". Hoelang precies?

    Het is onmogelijk om hier één algemene termijn op te kleven. Wij bewaren uw persoonsgegevens minimaal zolang uw contract loopt en maximaal tot de wetgever ons daartoe verplicht. De wettelijke bewaartermijnen kunnen daardoor variëren van tot het einde van de overeenkomst tot meer dan 30 jaar na het einde van de overeenkomst.

  • Ik wil niet dat NN mijn gegevens met een externe partij deelt. Hoe kan ik dit voorkomen?

    U kunt niet verhinderen dat NN bepaalde gegevens deelt met derde partijen.
    Gegevens delen is nodig of kan in volgende gevallen:

    1. Wanneer noodzakelijk voor de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst.
    2. Bij gerechtvaardigd belang, bijvoorbeeld de bescherming van de veiligheid van uw gegevens.
    3. Bij wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld het delen van tegoeden met de Belastingdienst.
    4. Wanneer u in het verleden uitdrukkelijk uw toestemming heeft gegeven om bepaalde data te delen met derden.

    Specifiek voor gezondheidsgegevens
    Toestemmingen voor de verwerking van gezondheidsgegevens die u in het verleden hebt gegeven, blijven van kracht. We zullen opnieuw expliciete toestemming vragen wanneer we risicodekkingen verhogen of bij het onderschrijven van een nieuwe verzekering.

    Een aanvraag tot intrekking van de toestemming kan via een ondertekende en gedateerde aanvraag vergezeld van een kopie van de identiteitskaart (voor- én achterzijde) te richten aan de DPO.

    Het intrekken van een toestemming kan tot gevolg hebben dat de verwerking van uw gezondheidsgegevens niet meer kan worden verdergezet, wat gevolgen kan hebben voor het afgesloten contract.

  • U schrijft in uw brief dat u mijn contract beheert “eventueel ten gunste van een derde”. Wie is die 'derde'?

    Die 'derde' slaat op de begunstigde persoon/personen of instantie(s) vermeld in de begunstigingsclausule van het verzekeringscontract.

  • Is de Data Protection Officer (DPO) in loondienst bij NN? Hoe zeker ben ik dat hij mijn belangen echt verdedigt?

    Om zijn onafhankelijkheid te garanderen, maakt de DPO deel uit van het Compliance team van NN Insurance Belgium. Compliance is een onafhankelijke en autonome afdeling, gericht op de naleving van de regelgeving in verband met de integriteit van de activiteiten van de onderneming. De DPO dient geen verantwoording af te leggen aan de directie van NN. HIj heeft als plicht te waken over de bescherming van het privéleven van de NN-klant.

  • Welke gegevens houdt NN bij over mij en waarvoor kan NN deze gebruiken?

    Typische gegevens die we van u bijhouden zijn: uw naam, uw geboortedatum, uw adresgegevens, overige contactgegevens, gegevens over het product of de producten die u bij Delta Lloyd / NN heeft, betaalgegevens, marketinggegevens. Onder marketinggegevens valt of u toestemming heeft gegeven om uw e-mailadres te gebruiken voor nieuwsbrieven en/of aanbiedingen.

    Persoonsgegevens kunnen worden gebruikt onder meer om u als klant relevante suggesties te doen op basis van de gegevens die we van u hebben. Zo kunnen we in het jaar dat uw kind 18 wordt u er bijvoorbeeld op wijzen dat het vanaf die leeftijd niet meer automatisch is meeverzekerd met sommige verzekeringen.